Monday, August 6, 2012

19th entry 2012 : Jom tanam pokok cili :)

assalamualaikum dan salam sejahtera readers..
alhamdulillah,kita dah masuk minggu ke-3 ramadhan..
semoga ramadhan kali ini memberi 1001 keberkatan kepada kita semua..
hmm sepanjang cuti sem ni tak ada buat apa pun kat rumah..
tolong-tolong ibu macam tu ja la..

tak ada apa pun nak bercerita..
cuma sebelum balik sabah masa cuti semester lepas,saya ada tanam cili.
yela,senang sikit rasanya..
orang-orang kat rumah ni kuat makan pedas..so saya ambil la sedikit inisiatif nak tanam pokok cili api..alhamdulillah,balik hari tu pokok cili dah berbuah walaupun 2 biji ja cilinya..
rasa berbaloi juga la menanam..hehehe..

ni la pokok cilinya..masih kecil lagi..hehehe..yang sebelah kiri tu sebelum saya tinggalkan..


ni pula yang terbaru..saya cuba untuk tanam lagi..harap2 ianya akan membesar dengan sihat..


ada lagi saya tanam di batas belakang rumah..
harap2 yang itu pun akan sihat sepenuhnya..
oklah,pada sesiapa yang suka makan cili api,jom sama-sama kita tanam pokok cili..
kalau cili dalam peti ais tak cukup,pakai selipar,pergi kat pokok cili,petik,basuh dan makan..
senang kan?hehehe..
oklah,kita jumpa di entry akan datang..
sebelum itu,ada sedikit perkongsian ilmu..


Surah AlAn'aam. Ayat 095.


Sesungguhnya Allah jualah yang membelah (menumbuhkan) butir (tumbuh-tumbuhan) dan biji (buah-buahan). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Yang sedemikian itu kekuasaannya ialah Allah. Maka bagaimanakah kamu dipalingkan dari menyembahNya (oleh benda-benda yang kamu jadikan sekutuNya)?

take care readers..
sekian,wassalam..

20 comments:

nabilah_2908 said...

moga pokok cili leeya membesar dgn sihatnya... :)

lepas ni boleh try tanam pokok lain pula.. :)

sy tak boleh tanam pokok..mesti mati..hehehe...org kata tangan ni panas.. :)

psst...nak alamat Leeya boleh tak..rasanya Leeya pernah bagi dulu kan...? tapi dok cari2..x jumpa pula..

kalau tak keberatan..meh tinggalkan alamat kt sini..

zafiranabilah2908@gmail.com

HeNRieTTa JoSe said...

Rajinnye....

asfira aminuddin said...

wau this is fun babe! semoga pokok cili you tubuh dengan sihat :)

O CIKTEDDY said...

berbuat baik pd tanah,ada untungnya ^^

-meeSUPERGIRL- said...

mee pon suka mkn pedas2 . tp xpndai nak tanam2 . guna biji dy ke ??

Pink Lavender said...

wahh..rajinnyer leeya..
makneng ada tanam tapi xbuah2..sabar jer laa..

makneng follow sini
jemput follow makneng..

AinsHa=) said...

tetiba terasa nak menanam pulak..aish..hehehe

yuyueyuliana said...

nanti boleh lah tanam pokok lain pulak . hehe .

-meeSUPERGIRL- said...

terima kasih .. :)

teha said...

rumah kite ade pokok cili.. hihihi :)

chot ok..! said...

wahh,sya y tk suke tnam2 pun,baca entry ni,smgt nk tnam cili..hee..:)

BeskuT MeRy said...

mak wa suka cakap dengan pokok pagi2.

Dkna Abza said...

cili ni kalau letak dalam budu sedap awwwwmmm ;0

Woofer Storm said...

slmt hari raya..maaf zahir dan batin yaa.

kuih raya jgn lupa pos ye.ehehee

fara said...

Xyah da susah2 pegi pasar carik cili kan :)

Woofer Storm said...

tanam bnyk2 sis,lain kali sy leh minta dgn sis je.hehe

zulhilmi tempoyak said...

tlg3... pls..

Nisa Greennnpanda said...

Salam Leeya..

wah..bgus aa tanam cili..
snang aa nk gune time masak nnti, ngehehehe...

btw, slamat ari raye..
maaf zahir batin ye..
sori lame xjenguk sni.. >_<

chot ok..! said...

http://chot91.blogspot.com/2012/08/contest-segmen-bersama-warna-kegemaranku.html

first contest dri chot..feel free to join n support me yar friend..tq..:)

Everything's Everythings said...

Mudah2an dia berbuah... bagus tanam sendiri ni ^^

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com