Wednesday, June 8, 2011

23rd entry 2011 : Renungan

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers..

Lemahnya diri ini
Baru sedikit ALLAH menguji
Sudah rebah tak mampu berdiri

Lemahnya diri ini
Baru sahaja bayu dunia menyapa pipi
Sudah melayang tak sedarkan diri

Lemahnya diri ini
Baru sekelumit keindahan wajah diberi
Sudah mula lupa diri

Lemahnya diri ini
Baru sedikit kejayaan diberi
Sudah lupa siapa yang beri

Lemahnya diri ini
Baru sedikit buat kebaikan
Riak dan ujub bersorak riang

Lemahnya diri ini
Bila satu kebajikan dimulakan 
Tak berdaya nak teruskan
Tiada istiqamah dalam amalan

Lemahnya diri ini
Baru diuji dengan seorang wanita/lelaki
Iman sudah bisu menyepi
Nafsu pula mengawal diri

Lemahnya diri ini
Jalan dakwah kata hendak tempuhi
Baru sahaja melangkah kaki
Beberapa tapak sudah berhenti

Lemahnya diri ini
Asyik lagha dengan urusan duniawi
Tak pernah khuatir amalan diterima atau dipaling

Lemahnya diri ini
Bagaimana nak sahut seruan jihad
Baru sedikit dilukai
Sudah menangis meratapi

Lemahnya diri ini
Lupa matlamat lupa syari'at
Terkejar-kejar yang tak pasti
Leka dibuai syaitan terlaknat

Lemahnya diri ini
Asyik ketawa tak kering gusi
Lupa menangis mengingati mati


hmm inilah renungan yang ingin saya kongsikan untuk hari ini.
semoga kita mengambil iktibar darinya..
ingin juga saya kongsikan satu doa..iaitu doa ketika menghadapi ujian..



rasanya setakat ini sahaja yang hendak dikongsikan hari ini..
sebelum saya terlupa,saya nak ucapkan selamat pengantin baru kepada member sekolah saya,Payed..
diberi kesempatan untuk ke rumahnya dan sambil tu kami buat mini gathering.
dapatlah jumpa classmates dengan schoolmates masa zaman sekolah menengah dulu..



oklah..jumpa next entry nanti ya..
sekian..wassalam..

16 comments:

HonEyBuNNy said...

ila pun terasa lemah ja diri ini..

kadang2 lalai dengan keseronokan...

nak amla la doa tu ketika hadapi ujian...

thanks leeya...

Leeya Hezlin said...

hmm sama la ila..
leeya ni pun kadang-kadang lalai..
itulah manusia dan kehidupan..
hehe..sama-sama ila.. :)

ibnubaba_04 said...

mmg kita insan lemah

nabilah_2908 said...

terkesan di hati...bnyk dah perkara lagha yg sy dah buat...:(

SheyPull said...

amin....kite nie mmg sgt lemah...
sebab x selalu ingat kan ALLAH..:(



JOM singgah blog saya nak... aduhai...BORING nye...eh ape maksud BORING?

Leeya Hezlin said...

ibnubaba_04 :
sesungguhnya kita memang insan yang lemah di sisi ALLAH..

Leeya Hezlin said...

nabilah :
leeya pun sama..moga kita sama2 dapat muhasabah diri kita..
insyaALLAH..

Leeya Hezlin said...

sheyPull :
hmm amin...
ye,betul tu..kita selalu lupa kepada ALLAH apabila kita mendapat apa yang kita inginkan..
apabila kita bersedih,barulah kita sujud padaNYA..huhu

::Hanyll:: said...

be strong, dear~
dugaan tu la yang menceriakan hidup kita kadang2 tu..
bak kate ayat omputih, there;s no rainbow without a little rain.eceh~ bermadah pujangga pulak beta..kui3~

Leeya Hezlin said...

Hanyll :
insyaallah..thanx for the support..
betul tu.dugaan yang datang kadang2 membuatkan hidup kita lebih bermakna..
hehe..tq for the quote..
thanx sebab komen ye.. :)

fyna said...

nice entry.
:(



jom singgah n follow belog fyna.
http://inibelogfyna.blogspot.com

SheyPull said...

er nie puisi kan...:)
sedap jew...:P



JOM singgah blog saya nak...saye sayang bapa saya...

Leeya Hezlin said...

fyna :
thanx singgah ke blog ni.. :)

Leeya Hezlin said...

sheypull :
yup,ini puisi..memang best..
kalau saya cipta,ntah apa2 ntah..hehehe..

ILA HonEyBuNNy said...

ila datang baca entry ne lagi tau...

suka baca puisi neh...

lemahnya diri neh...huawwaw

Leeya Hezlin said...

eh,sila2..
datang la banyak kali pun ye..
ya,terasa diri ni sangat lemah..
huhuhuhu..

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com